urheiluhallit logo

8 paikkaa, 1 kortti

Valitse omat lempipaikkasi & -lajisi.

Ilman jäsenmaksua

Meillä liikut kerta-, sarja- tai kausikortilla, ilman jäsenmaksua.

Rento meininki

Siistit, toimivat tilat ja mukava henkilökunta odottavat sinua.

Uniikki

Ainutlaatuinen yhdistelmä uintia ja ryhmäliikuntaa.

Vesijuoksu

Vesijuoksu on tehokas kunnon kohottaja sekä jalkojen ja pakaroiden kiinteyttäjä. Vesijuoksu on sananmukaisesti hölkkää syvässä vedessä.  Apuna käytetään kelluttavaa, vyötärölle sidottavaa vesivyötä. Vesijuoksuvyön saa lainaksi uimahalleistamme tai sellaisen voi hankkia myös itse. Niitä löytyy uimahalliemme vastaanotosta, tavaratalojen urheiluosastolta tai netistä, esimerkiksi www.essenuoto.fi tai www.klubbensport.fi.

Vesijuoksupaikat

Vesijuoksua voi harrastaa vapaasti jokaisessa uimahallissamme uimalipun hinnalla. Mäkelänrinteessä vesijuoksuratoja on käytössä yleensä kaksi ja muissa halleissamme vesijuoksua varten on yleensä varattu vähintään yksi rata. Tilavarauksista ja kävijämääristä riippuen on välillä mahdollista, että uimavalvojat avaavat ylimääräisen radan vesijuoksua varten.

Uimaratavaraukset

Kenelle sopii?

Vesijuoksu on hyvin nivelystävällinen laji, koska vesi tukee vartaloa ja veden noste helpottaa lihastyötä. Se tarjoaa erinomaisen liikkumistavan vedessä niille, joille perinteinen uinti syystä tai toisesta ei sovi. Vesijuoksu soveltuu hyvin nivelkivuista kärsiville, niska- ja selkäkipuja poteville, ylipainoisille sekä ikääntyneille. Laji on hyvä silloin, jos rasitusvamma iskee ja muu liikunta on pannassa. Se sopii myös vesipelkoiselle, koska päätä ei tarvitse laittaa veteen.

Vesijuoksuetiketti

Uimahallissa tulee noudattaa yleistä etikettiä eli vesijuoksussa kierto tapahtuu menosuunnan mukaan. Lisäksi vesijuoksu tulee suorittaa peräkkäin (ainakin ruuhka-aikana), jottei juoksu häiritse ohi meneviä uimareita tai muita vesijuoksijoita.

Sopivan vyön valinta

Vesivyön tulee olla oikeanlainen, koska huonosti istuva vyö vaikuttaa juoksuasentoon ja sitä kautta -tekniikkaan. Vesijuoksuvyön valinnassa on neljä tärkeää asiaa: turvallisuus, kestävyys, istuvuus ja nostevaikutus. Oikein valittu vyö pitää hyvin pinnalla ja vartalo pysyy pystyasennossa. Vyön oikea paikka on vyötäröllä, ei kainaloissa. Vyö ei saa olla liian kelluttava ja sen muodon tulee olla vartalolle sopiva, jotta vettä ei pääse selän ja vyön väliin. Näin vesijuoksuvyö ei lähde nousemaan ja juoksu sujuu. Vyön pitää myös tuntua miellyttävältä. Liian kova tai löysä ei ole hyvä.

Kiinnitä vesivyö oikein

Kiinnitä vesivyö vyön avulla vyötärön kapeimpaan kohtaan.
Kellukkeen takana on oleva logo tai teksti tulee taakse ja merkki oikeinpäin. Napsauta lukko kunnolla kiinni. Vesivyö tulee olla tiukalla, mutta se ei saa puristaa liikaa. Liian löysällä oleva vesivyö nousee kainaloihin.

Oikea tekniikka takaa nautinnon

Hyvään vesijuoksutekniikkaan kannattaa panostaa, koska tällöin teho ja liikkumisen miellyttävyys lisääntyvät.

  • Asennon tulisi olla ryhdikäs ja melko pysty, joskin pieni 15–20 asteen etukeno on hyvä. Jos etukenoa on liikaa (uinti muistuttaa koiraa), tulee hidastaa vauhtia ja korjata juoksuasento pystymmäksi.
  • Katseen tulee olla suunnattuna suoraan eteenpäin kiintopisteeseen noin puoli metriä veden pinnan yläpuolelle.
  • Juoksuliikkeiden tulisi olla rytmikkäät. Jalat ojennetaan joka potkulla taakse, myös nilkka ojentuu lopussa. Vajaa jalkapotku korjaantuu, kun muistaa nostaa reiden ylös asti.
  • Kädet ja kyynärpäät ovat noin 90 asteen kulmassa. Ne rytmittävät hölkkää vartalon sivuilla ja tasapainottavat juoksua. Kädet kauhovat vettä taaksepäin sormet yhdessä. Käsien sivuttaisliikettä tulee pyrkiä välttämään.
  • Juoksurytmi on kokonaisuudessaan napakka ja selkeä. Vastakkainen käsi ja jalka ovat samaan aikaan edessä. Turha hosuminen on tyypillinen virhe, jonka saa korjattua, kun keskittyy rauhallisena rullaavaan rytmiin
  • Tehoa saa muutettua vaihtamalla juoksutempoa. Mitä nopeampi tempo, sitä tehokkaampi on harjoitus. Hyvä treenivinkki on intervalliharjoitus, jossa hitaampi ja nopeampi tempo vaihtelevat.

VINKKI: Jos haluat oppia paremman vesijuoksutekniikan tai saada vaihtelua treeniin, osallistu vesijuoksukurssille.

Uima-allasetiketti

Ota huomioon myös muut uimarit ja vesijuoksijat. LUE LISÄÄ...