Tavoitteena kunnon kevät – nyt liikkeelle!

Tule sellaisena kuin olet!

Liikuntakausi 2023 starttaa ja samalla monet meistä käynnistävät pidempään suunnittelemansa kokonaisvaltaisemman arkielämän muutoksen. Tavoitteita ja lähtökohtia on yhtä monta kuin liikkujiakin. Siksi pyrimme pitämään aloittamisen kynnyksen matalana ja tarjoamaan monipuolisia vesi- ja sisäliikuntapalveluja periaatteella ”tule sellaisena kuin olet”!

Ilman syvällisempää tutkimustyötä uskallan veikata, että omien harrastusteni aktiivisuus tai ajoittainen passiivisuus ja elämänrytmi vastaavat monen aikuisen – ja miksei nuoremmankin vastaavaa rytmiä. Liikunta ja erilainen urheilu on kulkenut mukana jo kymmeniä vuosia, mutta siitä huolimatta liikkuminen aina ajoittain syystä tai toisesta jää vähemmälle. Samalla muukin aktiivisuus vähenee ja huomaa elämänlaadun olevan niin fyysisesti kuin henkisestikin virikkeettömämpää.

Arkirutiinit kuntoon!

Ratkaisu on kuitenkin kaikkien ulottuvilla ja kynnys ottaa liikunta osaksi uutta elämäntapaa tai palauttaa itsensä vanhoille hyville raiteille on tehty kaikille helpoksi. Olen laittanut omat arkirutiinini uusiksi: aamut alkavat aikaisella kuntosalilla, vesijuoksulla, uinnilla, kuntopyörän päällä tai ihan vaan koiran kanssa lenkillä. Iltaan pyrin sijoittamaan hektisemmän liikunnan, kuten padelin, salibandyn tai vastaavan. Liikunnan tuomat hyödyt saa tietysti vähemmälläkin ja lähtötasosta riippumatta hyödyt tuntuvat heti ensimmäisestä kerrasta lähtien. Minulle liikunta toimii juuri näin.

Etätyö muutti liikuntatottumuksia

Etätyön myötä monien arkirytmi on olennaisesti muuttunut ja sillä näyttäisi olevan vaikutuksia myös liikuntatottumuksiin. Etätyö yleistyi merkittävästi 2–3 vuotta sitten, jolloin tiettyjen lajien harrastajamäärät nousivat voimakkaasti oletettavasti siksi, että monilla oli mahdollisuus rytmittää työaikaansa aikaisemmasta poiketen. Tästä on pääosin jo palattu aikaisempaan, mutta samalla on havaittavissa, että osa aikaisemmin liikuntaa harrastaneista ei ole vielä palannut takaisin liikunnan pariin. Työikäisten osalta etätyö näyttäisi vähentävän aamuliikkujien, erityisesti vesiliikuntaa harrastaneiden määrää, mikä selittynee ainakin osaksi sillä, että enää ei siirrytä liikuntapaikan kautta työpisteelle.

Uskalla kokeilla uusia lajeja!

Mihin harrastukseen sitten ikinä päädytkään, voit olla varma, että arkiset asiat jäävät hetkeksi taka-alalle ja poistut hallista hyvillä mielin ja rentoutuneena. Kannustan samalla rohkeasti kokeilemaan uusia lajeja ja erityisesti miehiä uskaltautumaan ohjatun ryhmäliikunnan tunneille. Omalta osaltani suunnittelin ja siirtelin ohjatun liikunnan aloittamista, mutta nyt minulla on muutama YIN-jooga tunti takana ja voin lämpimästi suositella kokeilemaan ja ottamaan vaikka kaveri mukaan.

Runsaasta lajikirjostamme jokainen löytää varmasti itselleen sopivan ja mieluisan liikuntamuodon, haluat sitten harrastaa liikuntaa yksin tai ryhmässä. Kaikki on taas valmista tulevaa liikuntakautta varten. Nyt jos koskaan on hyvä hetki kannustaa myös kaikki sukulaiset, kaverit ja muu lähipiiri takaisin liikunnan pariin.

Lämpimästi tervetuloa!

Pekka Laitinen
Toimitusjohtaja
Urheiluhallit Oy

Lisää luettavaa
Innostu uinnista!

Uinti on erinomainen tapa pitää huolta sekä fyysisestä että henkisestä hyvinvoinnista. Lue, mihin kaikkeen uinti vaikuttaa.

Rentoudu sointukylvyssä

Ravista stressi sointukylvyssä: tunnilla istutaan tai maataan rennosti jooga-alustalla ja ohjaaja soittaa erilaisia käsin taottuja metallimaljoja.

Kesän uimakoulut

Aina on hyvä aika oppia uimaan! Kesäkauden uimakoulutarjonta julkaistaan verkkokaupassa 4.3.