Mihin kiinnittää huomiota painonpudottamisessa – varsinkin jos olet tehnyt sitä aikaisemmin

Jos haluat onnistua, kyseessä on uusi elämäntapa, jota noudatat loppuelämäsi.

1. Tarkenna tavoitteitasi!

Media antaa yksipuolisen kuvan siitä, miten painoa pudotetaan (vrt. suurin pudottaja ja vastaavat formaatit). Kaikki ymmärtävät varmasti sen, että mitä suurempi lähtöpaino on, sitä helpommin paino myös alussa putoaa, varsinkin jos keinot ovat ”sotilaalliset”. On täysin selvä, että vahvasti ylipainoisen on helpompi pudottaa 10 kg kuukaudessa kuin vain hiukan ylipainoisen. Alussa painonpudotus voi olla nopeaa, mutta järkevä painonpudotustahti noin 0,5 kg rasvaa per viikko. Tällöin kilot putoavat yleensä oikeasta paikasta eli rasvakudoksesta.
Aseta aina realistinen tavoite, sellainen jonka varmuudella tiedät että voit saavuttaa – motivaation kannalta on aina parempi ylittää pienempi tavoite kuin epäonnistua aivan liian haastavassa tavoitteessa. Mitkä ovat välitavoitteesi? Entä kokonaistavoitteesi? Kirjaa ylös ja toteuta!

2. Odotat muutoksia tekemällä kaiken samalla tavalla kuin ennen. Päätä nyt ja tässä, että teet asiat eri tavalla. Päätä, että polkusi on nyt erilainen.

Tee ruokavalioosi ja liikuntaasi vain sellaisia muutoksia, joita uskot voivasi noudattaa pysyvästi. On itsensä huijaamista olettaa, että seuraamalla jotakin ihmedieettiä rajoitetun ajan, pudotettu paino pysyisi pois ikuisesti, varsinkin jos palaat entiseen ruokavalioosi ja tapoihisi joka kilot toikin. Mene rohkeasti päin pelkojasi ja kysy itseltäsi nämä asiat:

  • Miten tämä muutos kasvattaa minua ihmisenä?
  • Millaisena näen itseni tavoitteessani? Miten olen muuttunut henkisesti?
  • Mitä tämä elämäntapamuutoksen matka opettaa minulle?
  • Miten opin lepäämään epävarmuudessa?
  • Mitkä ovat vahvuuteni matkan varrella? Mitkä taas ovat pelkoni ja heikkouteni? Ole rehellinen – vastaat näihin itsesi parhaana asiantuntijana. Kukaan muu ei kyseenalaista sinun vastauksiasi kuin sinä itse.
  • Ketkä ympärilläni voivat auttaa minua onnistumaan?

Jos haluat onnistua, kyseessä on uusi elämäntapa, jota noudatat loppuelämäsi. Tee valinnat sen mukaan. Valmistaudu siihen, että onnistumisen päätät aina SINÄ!

3. Painonpudotukseen tähtäävän ruokavalion pitää olla terveellinen ja helposti noudatettava

Jos ruokavaliosi on liian yksipuolinen, terveytesi tai vireystasosi ei varmasti ole kovin kummoinen painonpudotusvaiheen aikana. Todennäköisyys sille, että jatkaisit tätä ruokavaliota pitkään on hyvin pieni. Ruokavalion pitää sisältää maistuvaa, aitoa, ravitsevaa ja tavallista ruokaa. Mieti siis mistä pidät, mitkä ovat ruokavaliossasi jo nyt maistuvia ja terveellisiä valintoja. Pidä niistä kiinni. Korvaa muut epäterveellisemmät valinnat sinulle sopivimmilla ja terveellisillä vaihtoehdoilla. Listaa 5 hyvää kohtaa ruokavaliossasi ja 5 epäterveellistä. Keskustele niistä ystäväsi kanssa, jolloin voitte vaihtaa ajatuksia ja toimintatapoja. Kaverin kanssa asetettu tavoite pitää aina paremmin kuin yksin pohdiskelty. Aloita epäterveellisten tapojen korjaaminen vähitellen.

4. 100 % kieltäytyminen jostain ei tuo koskaan toivottua lopputulosta – mitä enemmän kiellät, sitä enemmän ajatuksesi pyörii kielletyn asian ympärillä

Nopeakaan painonpudotus ei edellytä totaalista kieltäytymistä kaikista herkuista loppuelämän ajaksi. Makeisten, alkoholin ja roskaruokien syöntiä pitää rajoittaa (80/20 sääntö on hyvä muistaa), mutta totaalikieltäytyminen ei ole tarpeen. Kaikkia herkkuja voi korvata paremmilla vaihtoehdoilla ja jostain asioista on vain päästettävä irti. Tarvitsetko oikeasti kaikkia niitä herkkuja vai ovatko ne vain tunteiden väistelykeinoja tai vaikeiden asioiden kohtaamisen puskureita? Vai huomaatko syöväsi niitä jopa tavaksi – sohva ja karkit, ikuinen yhdistelmä. Sinä päätät, kun on aika muuttua. Aloita tavoista ja tiedostamisesta.

Tsemppiä matkaan!

Teksti: Jaana Hirvonen
Liikunnanohjaaja, Life Coach Master, Ravintovalmentaja
Urheiluhallit Malmi
puh. 09 3488 6328, +358 405055066
jaana.hirvonen@urheiluhallit.fi

Lisää luettavaa
Innostu uinnista!

Uinti on erinomainen tapa pitää huolta sekä fyysisestä että henkisestä hyvinvoinnista. Lue, mihin kaikkeen uinti vaikuttaa.

Rentoudu sointukylvyssä

Ravista stressi sointukylvyssä: tunnilla istutaan tai maataan rennosti jooga-alustalla ja ohjaaja soittaa erilaisia käsin taottuja metallimaljoja.

Kesän uimakoulut

Aina on hyvä aika oppia uimaan! Kesäkauden uimakoulutarjonta julkaistaan verkkokaupassa 4.3.