ASIAKASPALVELUVASTAAVA IJA KERTOO TYÖSTÄÄN

Ija on 23 vuoden Urheiluhallit-työhistoriallaan yksi pisimpään talossa olleista asiakaspalvelijoista. Ijalla on kokemusta asiakaspalvelun lisäksi liikunnanohjaajan töistä niin Kalliossa, Malmilla, Siltamäessä kuin Töölössä.

Parasta työssä

Hyvä työilmapiiri ja positiivinen palaute. On ihanaa saada asiakas hymyilemään. Lisäksi meillä on Mäkelänrinteen asiakaspalvelussa mahtava seitsemän hengen tiimi.

Pidätkö vuorotyöstä?

Sekä aamu- että iltavuorossa on omat hyvät puolensa. Aamuvuoron jälkeen on aikaa tehdä ja harrastaa illalla. Toisaalta ennen iltavuoroa ennättää hoitaa asioita, joihin tavallista toimistotyöaikaa noudattava joutuu usein pyytämään vapaata töistä. Asiakaspalveluvastaavan työpäivä on yleensä klo 8–16, mutta toisaalta esimerkiksi sairastapauksissa minä hyppään remmiin, jos sijaista ei ole.

Mitä osaamista työsi edellyttää?

Ennen kaikkea ihmistuntemusta, kielitaitoa, ongelmanratkaisukykyä ja tietoteknisiä taitoja. Asiakaspalveluvastaavan pitää lisäksi osata kaikki asiakaspalvelijan työtehtävät läpikotaisin, sillä vastuullani on uusien asiakaspalvelijoiden perehdytys, tuntityöntekijöiden työvuorot ja sijaisuuksista huolehtiminen. Oma äidinkieleni on viro, mutta työssä tarvitsen sitä vain harvoin, venäjää ja englantia useammin. Meille järjestetään asiakaspalvelukoulutusta ja itse olen käynyt myös englanninkurssilla.

Tyypillinen työpäivä

Työmme sisältää asiakaspalvelua, myyntiä ja sähköposteihin vastaamista. Mäkelänrinteessä pesemme myös löytötavarat ja laitamme ne talteen asiakkaita varten. Pienemmissä halleissa tehtäviin voi kuulua lisäksi uimavalvojan sijaistamista esim. lounastaukojen aikana. Vastuullamme on hallin avaaminen ja sulkeminen. Yleensä ryhmät tulevat hallille klo 8 ja siitä alkaa hektinen työpäivämme. Aika menee kuin siivillä.

Mieleenpainuvia tapahtumia

Parhaiten mieleen ovat jääneet lapset. Erään lapsen lempilelu – pupu – jäi hallille ja lapsen oli hankala saada unen päästä kiinni ilman pupua. Löysimme pupun, käärimme sen pyyhkeeseen ja lähetimme vanhemmille valokuvan, että pupu on hyvässä hoidossa ja viihtyy hallilla ja voitte tulla hakemaan sen heti aamulla. Yhdessä päiväkotiryhmässä taas poika ei suostunut tulemaan porteista ulos, koska toinen lapsi oli ennättänyt kulkea portista ennen häntä. Hän heittäytyi lattialle eikä suostunut liikkumaan. Järjestin pojan kanssa uuden kilpailun, jonka poika tietenkin voitti ja näin koko ryhmä pääsi vihdoin lähtemään.

Miten eri hallit eroavat toisistaan?

Pienemmissä halleissa asiakaspalvelijoilla on paljon pienempiä tehtäviä, joita isommissa halleissa hoitavat esim. siivoojat. Pienissä halleissa vakiasiakkaat oppii myös tuntemaan nopeasti.

Miksi kannattaa hakea töihin Urheiluhalleille?

Hyvä työilmapiiri, turvallinen työpaikka ja jos tykkää liikkua, niin todella hyvät työsuhde-edut aktiiviselle ihmiselle.

ASIAKASPALVELIJAN TEHTÄVÄ

Asiakaspalvelumme tehtävänä on varmistaa, asiakaspalvelun laatu, asiakaslupauksen toteutuminen ja tarjota asiakkaalle tietoa myytävistä palveluistamme. Paras asiakaskokemus on tärkeä tavoitteemme ja jokaisen asiakaskohtaamisen tulee tähdätä siihen tavoitteeseen.

Asiakaspalvelija on tärkeä linkki virkistävän mukavan asiakaskokemuksen tuottajana kaikkien muiden kohtaamisen ja tehtävien ohella. Reippaus ja positiivisuus asiakaspalvelussa saa ja pitääkin näkyä. Työkavereiden ja toimipaikkojen välillä jaetaan tietämystä ja kokemusta ja kysytään, jos ei tiedetä. Varausjärjestelmä- ja maksuvälinetuntemus auttaa tehtävän haltuunotossa.