Jumppahurja goes Les Mills BODYPUMP®

Jumppahurjan neljännessä blogissa mennään eikä meinata Les Mills BODYPUMP® -tunnilla.

En huomannut että tunnin kuvauksessa neuvotaan saapumaan 5 minuuttia ennen alkua, mutta nyt ymmärrän syyn. Bodypumpissa käytetään runsaasti välineitä ja niiden keräileminen vie aikaa. Itse saavun vahingossa vasta, kun tunti on jo alkamaisillaan. Katson syrjäsilmällä muilta mitä tarvitsen ja pikakävelen painolevyjä, tangon, käsipainoja, jumppamaton ja askelluslaudan omalle paikalleni. Lataan muutaman limpun erikoiseen, painot automaattisesti lukitsevaan kevyeen tankoon ja lähden hienoiselta takamatkalta muiden mukaan tekemään alkulämmittelyä.

Jo ensimmäisen energisen pop-hitin aikana käy selväksi, että tällä tunnilla mennään eikä meinata. Tehokkaan lämpän jälkeen ovat vuorossa kyykyt. Ohjaaja kehottaa kaikkia lisäämään painoja isoille lihaksille. En kuitenkaan noudata hänen ohjettaan, sillä aavistelen vaikeuksia ja vainuni pitää kutinsa. Erilaisia kyykkyjä tehdään aivan järkyttävä määrä, reidet hapottuvat huolella, vaikka jätän toistoja välistä. Lasken tangon maahan ja yritän lisäämisen sijaan ottaa pienemmät levyt pois, mutten hätäpäissäni tajua mekanismia. Ei auta kuin nostaa painot takaisin selkään ja jatkaa pumppaamista.

Yleensä yritän olla vertailematta, mutten voi olla huomaamatta että vieressäni kyykkäävä, arvioni mukaan suurin piirtein ikäiseni pienikokoinen naisihminen painaa hymy huulin kyykyt aivan pohjaan, vaikka hänellä on isommat painotkin. Nöyräksi vetää ja sehän on aina pelkästään hyvä asia. Eteenpäin sano mummo lumessa!

Kyykytyksen jälkeen työstetään rintalihaksia. Nyt painoja neuvotaan vähentämään, mutten jaksa edes yrittää. Ajattelen että näillä mennään nyt mitä alussa laitoin. Penkkipunnerramme askelluslaudan päällä maaten ja lopuksi teemme lattialla tavallisia punnerruksia leveällä otteella. Pärjään tässä osiossa vähän paremmin, vaikka viimeset punnerrukset tuskin ovat kovin tyylikkäitä. Nousen ylös ja alan tyytyväisenä ravistella käsiäni, kun seuraava biisi jo alkaakin. Taas mennään, teemme selkälihaksia ja ojentajia.

Ohjaaja on ollut alusta asti aivan liekeissä. Hän zemppaa, laulaa, nauraa ja heittää jatkuvasti hurttia huumoria. Toisinaan hän jopa ottaa svengaavia tanssiaskeleita painoja nostellessaan. Alun järkytyksestä toivuttuani reipas fiilis alkaa väkisinkin tarttua. On helpompaa kestää uuvuttavia toistomääriä, kun välillä naurattaa. Myös musiikin tiukka rytmi auttaa jaksamaan. Lasken mielessäni ”yks kaks kol ja nel” ja hetkittäin unohdan uupumukseni.

..Mutta vain hetkittäin. Pahin osuus tulee tunnin keskivaiheilla, hauikset. Narukätisenä tajuan hakea tangon sijasta vähän kevyemmät käsipainot, mutta toistojen määrä on aivan älytön. Luulen parikin kertaa homman olevan ohi, mutta tuleekin aina vaan uusi kierros. Kyynärtaipeeni menevät jäykiksi, enkä saa puntteja enää mitenkään ylös asti, ne nousevat hädin tuskin puoliväliin. Sivusilmällä huomaan vierustoverini tekevän taas samoilla painoilla kaikki toistot loppuun asti. Mielestäni hän tosin avittaa hieman yläkroppaansa heilauttamalla, vaikken olekaan mikään jumppatuomari.

Sitten tulevat pitkät ja tuskalliset askelkyykyt. Teen ne ilman painoja, sillä oikeassa polvessani on kulumaa ja sitä pitää vähän varoa. Keskityn rytmiin ja liikeratoihin, mutten taaskaan pysty tekemään kaikkia toistoja. Jalat alkavat olla aivan piipussa. Vilkuilen jatkuvasti kelloa, jonka viisarit liikkuvat yllättävän hitaasti. Silti Jumppahurja ei luovuta.

Mielikuvani tunnin loppuvaiheista ovat hieman hatarat.. Muistaakseni tehdään maltillinen määrät vatsoja ja lankutetaan ja ehkä punnerretaan? Sitten venytellään muutamassa minuutissa kroppa läpi ja rääkki on ohi. Palautellessani painoja ja muita välineitä paikalleen minut valtaa euforinen olo. Tunnen itseni Jumppahurjaksi, joka on juuri kiivennyt korkealle vuorelle ja katselee nyt ylpeänä alhaalla laaksossa avautuvaa maisemaa. Pian istun tyytyväisenä saunan hyväilevässä lämmössä.

Jumppahurja suosittelee Bodypumppia kaikille, jotka haluavat kiivetä vuorelle!

Les Mills BODYPUMP® 60 min, Urheiluhallit Töölö
Vetäjä: Susanna Haukkala
Aktiiviset kilokalorit: 428KCAL
Kokonaiskilokalorit: 534KCAL
Keskisyke: 115/min (korkein 143/min)

Kuva: Susanna Haukkala

Lisää luettavaa
Rentoudu sointukylvyssä

Voit keskittyä itseesi ja omaan olotilaasi. Maljat, symbaalit ja gongit kumisevat ympärilläsi lempeästi. Seuraavilla tilaa: Pasila 22.4 ja Malmi 14.5.