Sointukylpy on hetki itsellesi

Pysähtymisen vaikeus on monelle tuttua. Pysähtymiseen on oiva keino: Sointukylpy.

Kuvittele, että päiväsi olisivat eri värisiä.

  • Punainen olisi erittäin stressaava päivä
  • Vihreä olisi erittäin levollinen päivä
  • Sininen olisi päivä, jolloin mietit paljon asioita pään sisällä
  • Oranssi olisi päivä, jolloin teet paljon fyysisiä aktiviteetteja
  • Keltainen taas olisi päivä, jolloin kaikki menisi suhteellisen hyvin ”putkeen”.

Jos nyt mietit 5 päivää taaksepäin tästä hetkestä, anna jokaiselle päivällesi väri. Millaisia värejä sait?

Tässä omani:

  • pe keltainen
  • to punainen
  • ke oranssi
  • ti sininen
  • ma punainen

Saitko yhtään vihreää? Jos mietit taaksepäin elämääsi, onko siellä enemmän vihreitä (lepo) vai punaisia (stressi) päiviä? Miten saisit päivistäsi enemmän vihreitä?

Usein vihreät päivät ovat harvinaista herkkua. Olemme jo niin tottuneet olemaan kiireisiä, että emme tunnista mitä on lepo ja kunnollinen palautuminen. Vaikka kuinka pysähtyisi ja yrittäisi olla ”zen” pukkaa aivoihin milloin mitäkin ajatusta ja asiaa.

Tietoisesti pysähtyminen ja oman itsensä uudessa valossa näkeminen ovat avaimia muutokseen. Muutos onnistuu vain tekemällä jotain toisin kuin ennen. Pysähtymisen vaikeus on monelle tuttua. Sen voi tehdä myös hallitusti ja pikkuhiljaa, totuttaa itsensä pysähtymään. Ei kannata odottaa ”kertarysäystä” joka pakottaa pysähtymään. Pysähtymiseen on oiva keino: Sointukylpy.

Ihanat äänimaljojen värähtelyt vievät helposti ja nopeasti rentouden tilaan. Kumiseva sointi rentouttaa ääniaaltojen avulla ja avustaa meidät niille aivoaaltojen taajuuksille, missä pystymme oikeasti rentoutumaan. Voit päästää kehosi ”lapsenomaiseen” rentouteen ja pikkuhiljaa myös mielesi rauhoittuu. On helpompi keskittyä ihaniin äänimaljojen ääniin kuin ”suorittaa zeniä” pelkässä hiljaisuudessa.

Lisäksi muistamme faktana, että meissä jokaisessa on vettä 45-75 %, joka välittää värähtelyä kehossamme maljojen ääniaaltojen myötä. Värähtelyllä pyritään vaikuttamaan myös parasympaattiseen eli lepohermostoon ja sympaattiseen eli stressihermostoon. Usein nykymaailmassa stressihermostomme on päällä 80-90% ajasta ja parasympaattinen loput 10-20 %. Tämä saisi olla toisinpäin, eli kun ”juoksemme leijonaa karkuun” 10 % (lue: stressaamme päivän tulevista tapahtumista ja töistä tai tekemättömistä asioista) niin lopun ajan saamme levätä ja palautua koitoksesta 90%.

Kun hermostoa saadaan rauhoitettua Sointukylvyssä, kehon omat paranemismekanismit voivat käynnistyä. Tästä seuraa monia hyviä asioita, kuten esimerkiksi:

  • unenlaadun parantuminen
  •  virkeyden lisääntyminen
  • lihasjännityksen helpottuminen

Olen itse Sointukylpyohjaaja -koulutuksessa ihanan Terhi Elon Enkelikartanossa. Kirjoitan tähän blogiini oivalluksia ja kokemuksia sointukylpyohjaajan matkastani. Mukaan tulee tietysti myös valmennuksellisia vinkkejä ja tehtäviä, joten kannattaa pysyä jatkossakin mukana. 

Valmennuksen ammattilaisena olen 20 vuoden aikana todennut, että pelkkä fyysinen suorittaminen ei ole enää ”se juttu”. Yhä useampi onneksi haluaa pysähtyä ja tiedostaa omaa oloaan ja kasvattaa mentaalista kapasiteettiaan ja pysyä näin terveenä sekä fyysisesti että henkisesti. Älä odota niin kauan että on pakko pysähtyä, löydä oma keinosi rauhoittua jo sitä ennen. Olisiko rauhoittumisen alkuna Sointukylpy?

Oma kokemukseni on johtanut minut äänimaljojen, Joogan ja Life Coachingin tielle. Voin lämpimästi suositella sinullekin Sointukylpyä. Vaikka tuntuisi ensin että ”ei ole mun juttu”. Muistitko: jos tekee kaiken kuten ennen, saa saman lopputuloksen. Mitä siis sinä tekisit toisin heti huomenna?

”Se, että emme uskalla, ei johdu siitä, että asiat ovat vaikeita. Asiat ovat vaikeita siksi, että emme uskalla.” 
-Seneca

Tutustu sointukylpyyn ja varaa oma aika rentoutushetkeen.

Teksti: Jaana Hirvonen
Liikuntavastaava, ryhmäliikunta ja kuntosali 
Urheiluhallit Malmi
puh. 09 3488 6328, +358 405055066
jaana.hirvonen@urheiluhallit.fi

Lisää luettavaa
Innostu uinnista!

Uinti on erinomainen tapa pitää huolta sekä fyysisestä että henkisestä hyvinvoinnista. Lue, mihin kaikkeen uinti vaikuttaa.

Rentoudu sointukylvyssä

Ravista stressi sointukylvyssä: tunnilla istutaan tai maataan rennosti jooga-alustalla ja ohjaaja soittaa erilaisia käsin taottuja metallimaljoja.

Kesän uimakoulut

Aina on hyvä aika oppia uimaan! Kesäkauden uimakoulutarjonta julkaistaan verkkokaupassa 4.3.