Liikkuvuutta ja rauhallista menoa

Jos toivot lempeää liikettä työpäivän jälkeen tai ylipäänsä kaipaat arjen hälinään vastapainoa, kannattaa tulla rauhallisemmille tunneille.

Kehonhuolto on tärkeää jokaiselle, joka haluaa rentouttaa ja venyttää kireitä lihaksia, parantaa kehotietoisuutta tai vain rauhoittua ja vähentää stressiä. Lisäksi se on erinomaista palautumista aktiivisesti liikkuvalle tai oiva vaihtoehto oman lajin vastapainoksi.

Jos toivot lempeää liikettä työpäivän jälkeen tai ylipäänsä kaipaat arjen hälinään vastapainoa, kannattaa tulla rauhallisemmille tunneille, joiden tarkoituksena on nimenomaan rauhoittaa mieltä ja hermostoa. Näiltä tunneilta saat toivomaasi palautumista ja sen lisäksi liikkuvuutta, koordinaatiota ja myös keskivartalotreeniä samassa paketissa.

Yksilöllisyys huomioidaan

Tule kokeilemaan rohkeasti, ei haittaa, vaikka olisitkin omasta mielestäsi kankea. Tunneilla ei tarvitse venyä ja taipua joka suuntaan, vaan jokainen tekee oman liikkuvuutensa mukaan. Ohjaajat antavat myös vaihtoehtoja liikkeisiin. Osalla tunneista hyödynnetään tarvittaessa apuvälineitä.

Kaikki ovat tervetulleita

Kehoa huoltavat tunnit sopivat ihan kaikille. Tunneilla käy hyvin eri-ikäisiä asiakkaita, niin opiskelijoita, työikäisiä kuin eläkeläisiä, naisia ja miehiä. Rapakuntoisia ja aktiivikuntoilijoita. Jos ei jaksa tehdä oikein mitään, mutta haluaisi aloittaa liikkumisen, ovat kehonhuoltoon keskittyvät tunnit hyvä tapa aloittaa. Jos taas tunnet tällä hetkellä itsesi jäykäksi, kärsit lihaskireydestä tai jumeista, nämä tunnit auttavat varmasti. Voit itse valita haluatko tehdä tunnit tehokkaasti itseäsi haastaen vai keskitytkö vain rentoutumaan. Tärkeintä on kuunnella omaa kehoaan ja tehdä sen mukaan. Näiltä tunneilta lähtee aina rentoutuneita ja tyytyväisen oloisia asiakkaita.

Kehonhuolto ja liikkuvuus -tunnit

Jooga
Dynaamista ja liikkuvaa VinyasaFlow -joogaa, jossa liikkeet tehdään flowmaisesti hengityksen tahtiin. Tunnille osallistuakseen ei vaadita joogataustaa. Jooga on ikivanha mielen ja kehon harjoitusmuoto, joka kehittää liikkuvuutta, kehonhallintaa ja lihaskuntoa, mutta auttaa myös rauhoittumaan, vähentää stressiä ja parantaa hengitystekniikkaa.

Jooga*
Rauhallista, helppoa ja kehoa huoltavaa joogaa, joka on pelkistetympi tunti kuin Jooga ilman *-merkintää. Fyysisemmät liikkeet ovat jätetty tunnilta pois. Liikkeet tehdään hengityksen tahdissa ja omaa kehoa kuunnellen. Ensikertalainen pärjää hyvin. Yksinkertainen ja helppo joogatunti, jossa kaikki pysyvät mukana.

Yin-jooga
Tunnilla keho ja mieli rauhoittuu hitaiden liikkeiden ja tietoisen läsnäolon avulla. Liikkeet tehdään rauhallisesti ja yhdessä asennossa viivytään pitkään. Helpot liikkeet parantavat liikkuvuutta ja soveltuvat kaikille. Pehmeät ja pitkät venytykset eivät vaadi yhtään ponnistelua, vaan on hyvin aikaa kuunnella omaa kehoa. Saat hetken aikaa vain itsellesi ja keskittyä venytyksiin. Samalla mieli ja keho tasapainottuvat

Kehonhuolto ja liikkuvuus
Ovatko lihaksesi kireät ja tuntuuko koko keho jäykältä? Keho kaipaa välillä huoltoa ja liikkuvuuden parantamista. Tunnilla tehtävät liikkuvuus- ja venyttelyharjoitteet vähentävät lihasjäykkyyttä, sekä parantavat koko kehon hyvinvointia, liikkuvuutta ja ennaltaehkäisevät vammoja. Liikkeiden tehostamiseksi tai avustamiseksi käytetään erilaisia apuvälineitä mm. rullia, kuminauhoja ja palloja. 

Pilates
Keskivartalon lihaksilla on merkittävä rooli hyvän asennon ylläpitämisessä ja kehontuntemuksessa. Pilatesliikkeiden avulla opetellaan löytämään ja aktivoimaan ryhtiä kannattelevia lihaksia. Pääpaino on erityisesti keskivartalon syvien lihasten vahvistamisessa, kehon linjauksessa, rangan liikkuvuudessa, kehonhallinnassa, tasapainon kehittämisessä ja hengityksessä. Tunnilla keskitytään tekemään liikkeet tehokkaasti, mutta määrällisesti niitä tehdään vähän. Harjoitukset haastavat kehoa kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti.

BODYBALANCE®
Joogaan, tai chi’hin ja pilatekseen pohjautuva tunti, joka koostuu tasapainoa, liikkuvuutta ja staattista voimaa kehittävistä liikkeistä. Toiminnallinen tunti, jossa musiikki ohjaa liikkeitä ja liikkeet ovat enemmän flow-joogamaista. Tunnilla tehdään paljon toistoja ja liikesarjat kehittävät voimaa, tasapainoa ja liikkuvuutta. Sama ohjelmaa tehdään 3 kk kerrallaan, joten ehdit hyvin oppia liikesarjat.

P.S. Näillä kaikilla kehoa huoltavilla tunneilla ei tarvitse kenkiä, sillä tunneilla ollaan paljain jaloin.

HOT-tunnit
Mäkelänrinteessä kehoa huoltavat tunnit järjestetään allasalueen toisessa kerroksessa sijaitsevassa ryhmäliikunnan HOT-tilassa. Lämpö- ja kosteusolosuhteet tekevät harjoittelusta erityisen ja tunneista saa enemmän irti, kun ulkoinen lämpö rentouttaa ja lämmittää lihakset.

Lisää luettavaa