Vesiliikunta - Urheiluhallit

Virkistävän mukava vesiliikunta

Vesi on ylivertainen elementti kunnon kohottamiseen, painonhallintaan ja kuntoutukseen.

Vesi on ylivertainen elementti kunnon kohottamiseen, painonhallintaan ja kuntoutukseen, sillä se sopii jokaiselle ikään katsomatta ja on hyvin nivelystävällinen. Vesi on myös tehokas, sillä se vastustaa kaikkea liikettä ja on tuhat kertaa tiheämpääkuin ilma. Moni on jo vesiliikunnan löytänyt, mutta jos sinä et ole koskaan kokeillut, niin tässä on monta syytä.

Vesiliikunta sopii monille sellaisillekin, joille tavallinen liikunta ei käy. Vedessä ihminen painaa vain oman päänsä verran, eli noin neljä kiloa. Veden noste vähentää niveliin kohdistuvaa painetta ja liikekipuja erityisesti polvissa ja lonkissa, jolloin jopa juoksu- ja hyppyharjoitukset onnistuvat myös sellaisille, jotka eivät kuivalla maalla pysty niitä tekemään. Veden vastus sen sijaan antaa hyvää lisätehoa liikkeisiin ja tuota vastusta pystyy itse säätämään.

Kannattaa kokeilla – voit vaikka innostua!

Moni voi mieltää ohjatun vesiliikunnan ikääntyneiden jutuksi tai kuntoutustavaksi, ja näin sivuuttaa potentiaalisen tavan pitää itsestään kokonaisvaltaisesti huolta. Jos pohdit, sopiiko ohjattu vesiliikunta sinulle, niin tule ehdottomasti altaaseen testaamaan. Meillä on monipuolinen tarjonta, josta varmasti löytyy jokaiselle mieleinen tapa liikkua vedessä musiikin tahtiin tai omassa rytmissä. Vesiliikunnan aloittamiseen tarvitset vain uimapuvun ja pyyhkeen, menet sitten uimaan, vesijuoksemaan tai vesiliikuntatunnille. 

Kaikki ohjatut vesiliikuntatunnit tehdään pystyasennossa, pää pinnalla ja niiden kesto vaihtelee 30–40 minuuttiin. Yllät pohjaan ellet ole osallistumassa syvän veden tunneille, kuten Hydrobic syvä tai VESICOMBAT. Syvän veden tunneilla saat lainaan hallilta vesijuoksuvyön, koska pohjakosketusta ei ole. Vesitunneilla tehdään monipuolisia liikkeitä, kuten potkuja, iskuja, hyppyjä ja kiertoja – näissä hyödynnetään veden vastusta ja nostetta. “Jos olet käynyt BODYCOMBAT™ -tunneilla, niin oletko jo kokeillut VESICOMBAtia? Tai jos salilla juokset matolla, niin oletko testannut syvänveden Hydrobiciä tai vesijuoksua? Tai jos tykkäät pyöräillä, niin oletko tehnyt sitä vedessä eli osallistunut Hydrospinningiin? Kokeile, sillä voit todella yllättyä positiivisesti!”, liikuntavastaava Liisa Koskimaa innostaa. ”Ja jos et ole vielä löytänyt vesiliikuntaa, kehottaisin kuntosalilla ja perinteisillä ryhmäliikuntatunneilla viihtyvää liikkujaa pulahtamaan treenin jälkeen veteen, sillä meillä se onnistuu seitsemällä uimahallilla. Voit viimeistellä oman treenisi loppuun esimerkiksi vesijuoksemalla tai tekemällä virtuaalivesijumpan Kontulassa ja Vuosaaressa.” 

Vesiliikuntatuntien eroja 

Hydrobic-tunteja on tarjolla hallikohtaisesti varhaisesta aamusta iltaan asti. Arkipäivisin tarjolla on enemmän vesivoimisteluja kevyemmästä vesiliikunnasta pitäville. Koska tunnit ovat hyvin suosittuja, varaathan itsellesi paikan tunnille. 

Vesi HIIT, Virtuaalivesivoimistelu ja Vesijuoksu ovat lajeja, joissa voit valita liikenopeuden ja rytmin täysin itse. Vesivoimistelussa, VESICOMBATssa sekä Hydrobicissä ohjaaja sovittaa liikkeet musiikin tahtiin. Missään edellä mainituissa lajeissa ei sukelleta ja tunti tehdään joko rinnan tasolle ylettyvässä vedessä tai syvässä vedessä vesijuoksuvyöllä. Musiikki vaihtelee tunneilla paljon. VESICOMBATssa ja Hydrobicissa se on nopeatempoisempaa, kun taas Vesivoimistelussa suositaan hidastempoisempaa musiikkia ja liikkeitä tehdään pidempiä sarjoja putkeen.

Tunnit vesiliikunnan ystäville

Vesivoimistelu
Vaihtelevaa ja monipuolista musiikkia, joka vie sinut lempeästi mukaansa sulavaan liikkeeseen vedessä. Vesivoimistelu on nivelystävällistä, se vahvistaa hengitys- ja verenkieroelimistöä ja lihaksia, parantaa tasapainoa ja koordinaatiota sekä tuo paljon iloa. Mikä olisi sen antoisampaa kuin haastaa omaa kehoaan ja tehdä liikkeitä (hypyt, juoksu), jotka eivät ehkä enää onnistu maalla? Voit itse säädellä liikkeiden tehoa muuttamalla liikelaajuutta ja -nopeutta. Vesivoimistelu on kevyin tunti ja siitä on hyvä aloittaa tutustuminen vesiliikunnan monipuoliseen maailmaan!

Hydrobic
Mukaansa tempaavaa musiikkia ja uima-altaan lämmin vesi yhdistettynä liikuntaan. Tunnilla askelletaan vedessä (turvallisesti jalat pohjassa), kauhotaan käsillä ja liikutaan eteen, taakse ja sivulle aivan kuten ryhmäliikuntatunneilla. Liikkeiden suoritusnopeudella, laajuudella sekä erilaisilla välineillä säädellään tunnin tehokkuutta. Ah, mikä ihan tunne kehossa, kun nousee vedestä ylös – väsynyt, mutta onnellinen!

Hydrobic, syvä
Miltä tuntuu kellua altaassa kuin korkki, ilman pohjakosketusta vesijuoksuvyön pitäessä pinnalla. Ei ole ihan helppoa hallita kehoa, kun jalat eivät kosketa pohjaan. Veden lainalaisuudet vaikuttavat vielä tehokkaammin, kun normaalilla Hydrobic-tunnilla. Tehoa tulee rutkasti lisää jo pelkästään siitä, että yrittää pitää kehoa pystyasennossa ja tehdä liikkeitä mahdollisimman laajoilla liikeradoilla ja kovalla nopeudella. Keskivartalon lihakset tekevät työtä koko ajan ja syke pysyy korkealla. Lopuksi voi kellahtaa vesijuoksuvyön avulla kellumaan ja sulkeutua hetkeksi koko muun maailman ulkopuolelle.

Hydrospinning
Pyöräilyä vedessä menevän musiikin tahtiin. Erikoisvalmisteiset pyörät säädetään altaan reunalla sopiviksi, nostetaan veteen ja sitten poljetaan. Mitä vauhdikkaammin poljet, sen suurempi on veden vastus. Ohjaaja suunnittelee tunnille erilaisia mielen maisemia musiikin mukaan; milloin noustaan korkeaa mäkeä ylös ja poljetaan seisten isolla raskaalla liikkeellä, jonka jälkeen viiletetään mäkeä alas jalat vimmatusti polkien keho lähellä vedenpintaa. Jos et ole vielä tätä kokeillut, tee se nyt!

VESICOMBAT
Laita vesijuoksuvyö napakasti vyötärölle ja viritä kehosi tulevaan taisteluun vettä vastaan. Kamppailutunti syvässä vedessä, jossa tehtävät liikkeet ovat saaneet vaikutteita karatesta, nyrkkeilystä ja tai chi’sta. Todella reipasta menoa, jossa isketään, potkitaan ja hypitään ohjaajan tekemän koreografian mukaan, musiikin antaessa liikkeisiin voimaa. Tunnilla käytetään myös erilaisia vesiliikuntavälineitä, jotka tehostavat liikkeitä. Jos kamppailulajit tai BODYCOMBAT™ ovat sinulle mieleisiä, niin tätä tuntia kannattaa ehdottomasti kokeilla.

Vesi HIIT
Kovatehoinen treeni vedessä, jossa saat haastaa itsesi. Tunti koostuu pattereista eli jaksoista, joissa tehdään liikkeitä kovaan tempoon sovittu aika ja sen jälkeen on pieni rentouttava tauko. Nämä patterit toistuvat tunnin aikana muutamaan kertaan. Liikkeet ovat hyvin selkeitä perusliikkeitä, joita on helppo tehdä oikein kovassakin vauhdissa. Saat oikeasti hien pintaan ja treeni tuntuu mukavasti lihaksissa, kun nouset altaasta ylös.

Vesi HIIT syvä
Tunti noudattaa samaa kaavaa, kun matalassa vedessä tehtävä vesi HIIT tunti. Tunnilla liikutaan altaan syvässä päässä ja käytetään vesijuoksuvyötä. Syvässä vedessä vartalon kannattelu ja pystyasennossa pitäminen tuo lisää haastetta ja tehoa tuntiin. Hyvä intervallitreeni, joka parantaa hapenottokykyä ja parantaa nopeusominaisuuksia. Treeniä kovilla sykealueilla!

Virtuaalivesi
Monenlaista vesiliikuntaa musiikin tahdissa virtuaalisen Hydrohex-ohjaajan vetämänä. Tuntien ääniohjeistus tulee näytöltä, josta liikkeitä on helppo seurata ja tehdä liikkeet oikealla tekniikalla. Tunteja on erilaisia: HIT, Power, Beat, Cardio ja Low-Impact. Tehokasta ja vaihtelevaa treeniä, tule kokeilemaan! Tunteja on Töölössä ryhmäliikunnan hinnalla tai uintimaksu + 2 €.

Lisää luettavaa
Rentoudu sointukylvyssä

Voit keskittyä itseesi ja omaan olotilaasi. Maljat, symbaalit ja gongit kumisevat ympärilläsi lempeästi. Seuraavilla tilaa: Pasila 22.4 ja Malmi 14.5.